Internetfraude! Wie kent het niet. Ook wel Phishing (afgeleid van fishing: “vissen”, “hengelen”) genoemd. Oplichters die jou lokken naar een valse (bank)website, ofwel naar een kopie van de echte website om naar jouw gegevens te vissen (vandaar de term phishing). Je logt nietsvermoedend je inlognaam en wachtwoord of je creditcardnummer in met alle gevolgen van dien. De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. Deze mails zien er steeds gelikter uit: heel verzorgd, compleet met logo’s en afzendgegevens. Zelfs de belastingdienst, KPN en ING worden misbruikt als afzender, dit kan bijvoorbeeld een factuur van KPN of een niet thuis bericht van PostNL zijn.
Phishing-bericht zijn herkenbaar doordat:
- de mail niet aan de klant persoonlijk is gericht, maar begint met “geachte klant”.
- de mail taal-, stijl en opmaak fouten bevat.
- er wordt gesuggereerd dat het account “geverifieerd” moet worden.
- in de mail wordt gedreigd met gevolgen als u niet onmiddellijk
- reageert op de mail.
- de link waarnaar wordt verwezen subtiele verschillen bevat t.o.v. de originele link.
Vier eenvoudige tips om fraude te voorkomen:
![]()
|
![]() 2. Als je vertrouwelijke informatie op internet verwerkt, controleer of de site in HTTPS beveiligd is. Of kijk of het slotje in de browser gesloten is. De certificaat van het slotje kan je extra controleren door op het slotje te klikken. |
![]() 3. Zet de beveiligingssoftware nooit uit. Als een website niet geopend kan worden, dan zal hier waarschijnlijk een goede reden voor zijn. |
4. Gebruik sterke wachtwoorden en zorg ervoor dat het wachtwoord niet onthouden wordt. Als je op ‘wachtwoord onthouden’ hebt gedrukt dan bestaat de functie van het wachtwoord niet meer. |
Heeft u meer vragen, bel ons gerust wij helpen u graag!