De belofte van het ‘altijd en overal’ kunnen werken bestaat voorlopig niet meer, vooral voor wat betreft ‘overal’. Kantoren worden gesloten, zakenreizen afgezegd en je maakt ook geen gebruik meer van een flexplek onderweg. Op dit moment is jouw kantoor; thuis! Het contact met de buitenwereld is nu vooral via jouw eigen wifi- of bekabelde internetverbinding. Daarom, naast de tip om je werkplek te desinfecteren, 10 tips die je de komende tijd gaan helpen.
Tip 1: Zorg, indien mogelijk, voor een goede werkplek
De keuze voor een juiste werkplek is voor iedereen persoonlijk. Het heeft niet alleen met een rustige omgeving te maken, maar soms ook met de lichtval of een plek in huis waar je meer creativiteit ervaart. Dus lukt het een dag niet, wissel dan eens van plek. Let natuurlijk ook op je zithouding, want het werken aan de eetkamerbank zal minder comfortabel zijn dan aan je bureaustoel.
Tip 2: Maak afspraken
Het thuisfront heeft ineens te maken met iemand die normaal gesproken niet aanwezig is. Aan grote kinderen valt dat nog wel uit te leggen, maar uitdagender wordt het voor thuiswerkers die met een baby op schoot achter de laptop zitten. Leg je persoonlijke situatie dus uit aan collega’s en maak afspraken over de momenten waarop je het best bereikbaar bent. Aan managers de tip om samen met het team te bepalen welke online overlegmomenten gepland kunnen worden.
Tip 3: Ga online vergaderen met klanten en collega’s
Dat de technologie er is om online te vergaderen, dat weet je allang. Maar nu is het moment om de voordelen daarvan ook zelf te ervaren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Microsoft Teams. De uitbraak van het coronavirus zal veel accountmanagers ook doen beseffen dat offertes en presentaties ook prima vanaf de thuiswerkplek kunnen worden doorgenomen.
Tip 4: Verzend informele zaken nooit via e-mail
Het sociale gesprek bij de koffieautomaat is ineens verdwenen. Vervang die gesprekken in ieder geval niet door e-mail, want je krijgt achteraf mogelijk rare spraakverwarringen als je alles digitaal hebt vastgelegd. Beter is om collega’s gewoon eens op te bellen. Online samenwerken wil niet zeggen dat we elkaar niet meer hoeven te spreken en in vertrouwen kunnen nemen. Anders wordt het thuiswerken na een paar dagen wel heel saai. Laat letterlijk ook van je horen!
Tip 5: Gebruik chat in plaats van e-mail
Gebruik chat vooral omdat het live is en je vanaf je thuiswerkplek niet het idee hebt dat je er alleen voor staat. Daarnaast is het in Microsoft Teams mogelijk met ‘persistant’ chat dat andere teamleden de chatconversaties van anderen zien. Dan blijft iedereen op de hoogte van wat er zich afspeelt binnen het project.
Tip 6: Pas op voor te lang doorwerken
Juist nu geldt deze tip, want normaal stop je met werken omdat je bijvoorbeeld gaat fitnessen of met vrienden afgesproken hebt. Als het sociale leven door het coronavirus onder druk komt te staan ontstaat er een grotere kans dat mensen doorwerken. Opletten dus dat je niet in deze valkuil trapt.
Tip 7: Ga de zon in
Neem pauze en loop regelmatig van je werkplek, want als je minder wordt afgeleid dan loop je de kans het te vergeten. Door bijvoorbeeld de zon in te gaan, ben je weer opgeladen om je volledig te concentreren op nieuwe werkzaamheden. Doe het zolang het van premier Mark Rutte mag.
Tip 8: Zoek naar een voor jou werkbaar werkritme
Ongetwijfeld zal het even zoeken zijn, want als je normaal om 08:30 uur begint word je misschien nu wel geconfronteerd met kinderen die ontbijt willen hebben. Probeer de balans te vinden tussen wat privé en zakelijk mogelijk is. Heb je dat eenmaal gevonden; vasthouden dit werkritme! Met structuur sla je je namelijk door dit coronavirus heen.
Tip 9: Verras klanten met kennisoverdracht
Als jouw bedrijf een kennisevenement heeft moeten annuleren dan kan je diezelfde groep klanten natuurlijk verrassen met een online webinar. Hoe je dat doet leggen we graag aan je uit, namelijk in een online webinar. De lnk naar de webinar kun je hier aanvragen.
Tip 10: Werk samen in en aan bestanden
Ook hier hoef je tegenwoordig niets meer naar elkaar te e-mailen. Je werkt gewoon samen in de Cloud aan de allerlaatste versie van het document, zodat je ook geen misverstanden over versies hebt.
Let een beetje op elkaar, maar ook op jezelf vanaf de thuiswerkplek!
We hopen dat je deze 10 tips goed kunt gebruiken.