Digitale transitie uitdagingen van woningcorporaties

Estimated reading time: 2 minutes
Digitale transitie uitdagingen van woningcorporaties

Betaalbare woningen voor een grote doelgroep beschikbaar maken. Dat is wellicht de grootste uitdaging die woningcorporaties op dit moment hebben. Door efficiënter te werken en de dienstverlening naar huurders en woningzoekenden te verbeteren zou kapitaal maximaal ten goede kunnen komen aan de betaalbaarheid van woningen. Digitalisering lijkt hierin een belangrijke factor te zijn, toch zijn er ook uitdagingen…

Digitale verwachtingen van woningzoekende consumenten

Overal om ons heen is de digitale transitie in volle gang. Steeds meer apparaten zijn intelligent en kunnen op een of andere manier communiceren; er zijn zelfrijdende auto’s en een slimme thermostaat is eerder regel dan uitzondering. We zijn ook steeds veeleisender en verwender als gebruiker: vandaag besteld en morgen in huis, of liefst nog dezelfde avond tegen een geringe bijbetaling, is de standaard geworden. Flexibele abonnementen (Netflix, verzekeringen, Spotify) waarbij je zaken aan en uit kunt zetten en op en af kunt schalen zijn geen uitzondering meer.

Hoe staat het met de persoonlijke interactie?

Terug naar woningcorporaties. Hoe mobiel, klantvriendelijk en persoonlijk is het klantcontact? Kun je als bewoner bijvoorbeeld via een app eenvoudig een storing aanmelden en krijg je ook precies door op welke tijd er iemand bij jou aan huis service komt verlenen? Zo zijn er heel veel vragen te stellen, bijvoorbeeld ook rondom alle communicatie die plaatsvindt voorafgaand aan het ondertekenen van een huurovereenkomst. Zijn alle gegevens van woninginspecties zowel bij de klant als de woningcorporatie volledig bekend en inzichtelijk in bijvoorbeeld een persoonlijke Mijndomein-omgeving? is nog zo’n voorbeeld.

Koppelingen en integraties zijn van belang

Klanten vragen om snelheid en gemak door op maat bediend te worden, bij voorkeur via hun smartphone. Dat betekent dat koppelingen en integraties met allerlei achterliggende databases of informatiebronnen steeds belangrijker geworden zijn. Precies dat is uitdagender in omgevingen waar allerlei fysieke servers geïnstalleerd zijn. In die omgevingen is er vaak sprake van reactieve dienstverlening, omdat de traditionele technologie het lastig maakt om proactief te reageren. Soms kan het wel, maar blijken de bijkomende integratiekosten een belangrijk struikelblok te zijn.

Hoe zit het met de digitale veiligheid?

Nog een andere digitale uitdaging voor woningcorporaties is de digitale veiligheid. Woningcorporaties zijn steeds vaker een doelwit voor cyber criminals die, via diefstal van vertrouwelijke informatie of het stelen van geldmiddelen, zich willen verrijken. De druk op IT beheer neemt toe op plekken waar eigen servers staan.

Modern en veilig klantcontact is in de Cloud

Steeds meer woningcorporaties omarmen de moderne werkplek in de Cloud, omdat dit de mogelijkheid biedt om proactief en op maat klanten te bedienen. Alleen vraagt een nieuwe manier van werken wel om een gedegen aanpak, om niet in oude werkpatronen te vervallen. We hebben al meerdere woningcorporaties geholpen met de transitie naar een moderne werkplek waarmee beter en efficiënter contact met huurders en woningzoekenden plaatsvindt.

Hoe we woningcorporaties helpen om stapsgewijs deze belangrijke digitale transitie te maken, leggen we graag uit in onze volgende blog.

Nu al meer weten? Then take here contact met ons op. ?

Share this post
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Always direct
Receive the latest news?

Subscribe to the newsletter!

The Sourcing Company makes working in the cloud possible for all your employees, anytime and anywhere. We are looking for the most suitable and groundbreaking ICT solutions to enable you to work carefree.

© 2021 - The Sourcing Company - All rights reserved - Privacy statementDisclaimer

Website development: Media shed